Averøy 25. – 29.3

8 Havfiskere, Dag, Jostein, Lloyd, Per, Øivind, Erik, Kåre og undertegnede dro til Averøy onsdag morgen. Med utrolig pågangsmot og godt humør dro vi oppover Gudbrandsdalen og håpet at været på havet ville være på vår side denne gangen.

P1000743Tidlig torsdag morgen kl. 05 var vi på kaia opprømte og klare. Våre skippere, Kjell Inge og Jan Magne hadde god tro på at dette skulle bli en flott dag. Været var virkelig på vår side, og vi dro utover med stor tro på at i dag, da skulle vi virkelig dra de store. Dessverre viste det seg at denne dagen skulle vi ikke få de store fangstene, bare noe brosme noe «småtorsk» og litt sei. Det var fisk å se på ekkoloddet, men den var ikke interessert. Våre «førstereis» gutter Per og Øivind var litt «gufne», men klarte seg bra. De merket nok litt til at selv om vi andre snakket om «flatt hav», betyr det ikke at båtene ligger helt stille.

DSC_0498Lloyd fikk på slutten av dagen et virkelig tilslag og var sikker på at der og da var kveita sikret. Noen utras senere og tung pumping senere var nedturen stor, da det viste seg IKKE å være ei flott kveite,DSC_0505 men en pigg skate som kom opp i båten. Vi andre måtte virkelig slite for å få frem et smil og få fiskeren til å vise frem fisken til fotografen.

Noen ble da like vel, slik at det ble litt jobb å gjøre opp fangsten når vi kom på land, og etter et bedre måltid med fiskegryte og hyggelig sosialt samvær var det tid for dagens premieutdeling, og denne gikk selvfølgelig til Lloyd for dagens, etter eget utsagn, største nedtur. Er ikke helt sikker på om han har kommet over dette enda. Mulig at dette også vil bli rippet opp i med jevne mellomrom.

Dagen etter hadde vi avtalt et litt senere tidspunkt for avreise. Vi hadde derfor noe bedre til å nye frokost og prat. Skipperne ringte oss mens vi satt og fortærte frokosten med spørsmål om vi kunne komme litt tidligere enn avtalt, da været var flott, og de hadde fått noen gode meldinger fra «kjentfolk». Der og da ble det fart i gutta. Fulle kopper med varm kaffe gikk rett ned som om det skulle vært en liten en, og det var så vidt at alle rakk å få med seg nista.

Når vi ankom kaia ca. 30 min etter satt begge skipperne å nøt vårsola i sjøhusveggen. Været var igjen meget bra, og vi dro rett til havs. Her var det igjen fisk å se på ekkoloddet, men ikke noe særlig bett. Vi i vår båt bestemte oss for å holde oss i område, og det skulle vises seg å bli et lykkelig valg. Den andre båten gikk noe lengre inn mot land, mens vi lette litt rundt i området vi var, og etter en liten halv time fikk vi betalt for vår standhaftighet.

DSC_0507Flott torsk og sei 2-8 kg kom over ripa og smilet ble større og større. Ja til og med «førstereisgutta» glemte nesten at de ikke gikk på et «stuegulv», noe som selvsagt frembrakte noen morsomheter og «overhalinger». Alt dette ble fort glemt når Øivind virkelig fikk tilslag og nyttet båtens bevegelser til å få opp dagens, og turens største fisk, Torsk på 15 kg. Gratulerer. Den andre båten fikk selvsagt beskjed etter litt tid, (vi måtte jo få nyte litt av det gode fiske for oss selv) og da fikk de også fin fisk.

Tor hadde også sine øyeblikk, som da han fikk først et mindre napp og ikke ville dra opp, men lot det være et agn. Plutselig bare forsvant stangtupp ned i havet og et skikkelig utras førte til at en litt for ivrig fisker stramma opp bremsen litt for mye og dermed ble det 100 meter mindre fireline på snella. Senere på dagen etter ytterligere 2 «uhell» og ytterligere 100 meter mindre fireline på snella måtte det gjøres en undersøkelse av stanga, da de siste 2 «uhellene» ikke var stortorsk – kveite.  En stang ring var ødelagt og må ta skylden.  Senere, dvs. dagen etter skulle det vises seg at fisken som hadde «stukket av med noe fireline og kroker» ble fanget på den andre båten. Dermed fikk Tor tilbake noe av tapt redskap.

Det ble virkelig bra med flott fisk denne dagen, og dermed noen timers jobb med filetering og pakking, med det hører med. Utpå kvelden etter et bedre grillmåltid var det tid for dagens premiering. Størst fisk kunne vi ikke dele ut denne dagen, da det tross alt var en dag igjen å fiske, men en person skilte seg ut for premiering, nemlig Dag. Han hadde fått opp en Uer på ca. 50 gram. Denne la han i fiskekassa som var fylt med vann. Jostein dro opp en passelig sei som han også slapp opp i kassa, noe som resulterte i at denne seien slo med halen og Dag fikk en passelig vannsprut i ansiktet. (Årets første bad?) Kåre Andersen var klart med i vurdering av dagens premie, da den elektriske snella hans gikk tom for strøm, og han måtte sveive inn selv. Huffda, muligheter for overbelastning i armen.

Så var det klart for siste dag, og etter værmelding var det ikke det helt store håpet om å komme seg ut på havet. På kaia ble det diskutert litt sammen med skipperne og vi begynte å fiske ikke særlig langt ute. Den ene båten dro etter hvert noe lengre ut, og kunne på radio gi beskjed om at det faktisk var bedre vær(mindre vind) utpå enn inne ved land. Da var det bare en ting å gjøre, nemlig å sette kursen rett ut og gi full gass, så etter 40 minutters gange var vi igjen på plass på feltet.

Tor hadde fått fylt opp snella med ny fireline og stanga hans har to topper, så han var også klar for ny innsats. Den ene storseien etter den andre gikk over ripa, sammen med flott torsk og livet var bare flott. Vi var ved en høve svært nær den andre båten, og da kom det plutselig en storsild flyvende om bord. Tor fant da frem kveitekrok og agna med en halv sild. Slapp til bunn. Etter kort tid satt det en sei på kroken, men han orket ikke å dra den opp. Etter kort tid forsvant stangtuppen igjen ned i havet, og etter gårsdagens lærdom strammet han ikke opp bremsen, men dessverre forsvant storfisken like vel. Agnfisken hadde store merker over hele ryggen etter tennene til storfisken når han dro opp.

Totalt ble den en flott dag på havet, med stor torsk, lange, hyse og sei på begge båtene. Fisk på 5 – 10 kg er bra størrelse i dette området, og nok en gang må vi bare konstatere at det ble en fantastisk flott tur, og for første gang fikk vi 3 dager helt ute på havet. Dyktige skippere gjorde at gode fiskekammerater fikk den opplevelsene de håpet på. Bra med fisk og fin størrelse.

Siste kvelden var det tid for en oppsummering og våre to «førstereis havfiskere» var begge hekta for godt. Per Tallaksrud smilte fra øre og er klar for nye turer, og det samme med Øivind Ramberg. Det var også klart for siste premiering, og Øivind vant premien for størst fisk, Svein Halås fikk premien for beste husvert som finnes, og Kåre fikk en liten trøstepremie for å måtte bruke fiskesnella som alle oss andre, med fare for senebetennelse.

Vi takker igjen Svein som stiller husvære for oss, og ikke minst står på for at også den delen av turen blir en opplevelse. Vi takker også våre skippere, Kjell Inge Jørgensen og Jan Magne Sørvik for den innsatsen de legger ned for å finne frem til fisk. Her er det både erfaring og ikke minst lokalkjennskap på ytterste plan, og som i sangen så er vi samstemte om at «vi kommer snart igjen»

Det nye styret i gruppa vil utvilsomt sette opp nye turer, så da er det opp til medlemmene i DS å kjenne sin besøkelsestid.

Takk for en flott opplevelse denne gangen

Tor.

P1000824 P1000818 P1000781 P1000746 P1000736 DSC_0522 DSC_0525 DSC_0526 DSC_0527