Invicta på laksefiske

En av de store fordelene med å være medlem i Drammens Sportsfiskere er at du treffer folk som er minst like fiskegale som deg selv. Ofte er de gjerne litt galere enn deg selv også… Dette gjør det ganske enkelt å få med seg folk på fisketur. Da Erik luftet at han hadde leid et laksevald i Søråa i Nord Trønderlag tok det ikke mange sekundene før turen var fylt opp. Vi skal fiske hos Kay og Maren Haug på Raaum Gård, en typisk nordtrøndersk gård som ligger idyllisk til  på Høylandet.

Som du kan se av kartet så har vi i underkant av 3 km laksevald for oss selv. Kay og Maren er av den oppfatning av at sportsfiske skal være tilgjengelig for alle, så de opererer med meget behagelige priser på både fiske og overnatting.

Avreise

Vi var fire mann fra Invicta som dro på tur; Erik, Thoralf, Kristoffer og Lars Atle. Lars Atle fikk slengt seg med i siste liten, men det er nok en gang beviset på at hvis du er litt aktiv i fluegruppa og er med litt på tur og på huset så får man brått tilbud det er vanskelig å si nei til. Siden både Erik og Lars bor i Vestfossen så ble de atter en gang makkere på turen nordover. Thoralf og Kristoffer skulle kjøre bil nummer to og i god tradisjon har vi med oss betydelig mer utstyr enn nødvendig. Dessverre ble Thoralf litt forsinket, så Kristoffer tok fly og tog til Grong. At toget var 18 minutter forsinket gjorde ikke annet enn at Kristoffer kunne sette seg rett i bilen til Erik som stod og ventet på stasjonen. God planlegging medførte en begivenhetsløs, men hyggelig reise. Skal du dra til Høylandet fra Drammen må du regne med 10 timers biltur så vær sikker på å ha med en hyggelig makker.

Vel fremme ble vi tatt i mot av “Laksebaronen” selv. Kay Haug er selve definisjonen på hyggelig trønder og han viste oss hele valdet, samt spanderte på oss hjemmebrygget gårdsøl. At vi fikk lov til å begynne å fiske en dag før vi egentlig skulle starte, var en flott bonus.

Grunneieren, Kay Haug tok i mot oss med hjemmebrygget øl.

Vi hadde ikke problemer med en iskald en etter 10 timers reise...

Vi hadde ikke problemer med en iskald en etter 10 timers reise…

Vi hadde sett laksen hoppe i Råfossen under befaringen med Kay og vi var ikke sene med å rigge stenger da vi ble sluppet løs i elven. Lars gikk med en lett to-hånds, mens Erik og Kristoffer valgte en-håndsstang i klasse 7/8. Lars var førstemann til å lande fisk og tok en fin brunørret. Rett etterpå mistet Erik en grei sjøørret, og etter litt prøving og feiling landet han en fin sjøørret (vel og merke etter å ha mistet tre…). En liten, svart tubeflue var det som gjorde susen. Mørket, og en lang reise gjorde at vi ga oss rundt klokken ett på natten og avsluttet dagen med en liten “night cup” før vi fant soveposen.

Turens første sjøørret. 1,2 Kilo.

Ingenting å si på kvaliteten på fisken

Liten hytte med plass til fire.

Dag 2

Vi har startet dagen med en nydelig frokost med hjemmebakt brød, stekt sjøørret og bålkokt kaffe. Den først kulpen ligger 50 meter fra fiskecampen og Vi startet med å fiske oss oppover på valdet. Vi var tidlig borti fisk, men det ble ikke noe tak i det før Kristoffer dro dagens første laks i valdets øverste høl. Flua var en bottle neck Mickey Finn tube og laksen var ikke stor, men vi var i gang!

Rundt lunchtider bestemte Kristoffer og Erik å stikke en tur i Hjelkdalen, som er det “giftigste” laksehølet på valdet. Hølet er ikke størret enn at en fisker en av gangen, men det spratt så mye laks der at det var moro bare å se på. Erik startet med å sette fast en Sunray Shadow, så mens han bandt på ny flue dro Kristoffer  sin Mickey Finn gjennom Hølet. Det tok to kast og så satt laksen. Dette var en vakker fisk på to kilo, men med tanke på at vi fisker med veldig lett en-håndsutstyr så ble det en frisk fight. Da fisken var vel på land, veid og pent satt ut igjen tok Kristoffer en pause. Da var det Erik sin tur. Kristoffer hadde knapt nok satt seg før det hylte i Eriks gamle Hardy Marquis Salmon no 1. Etter nok en fin fight ble det landet en fin hannlaks på 2,5 kilo. At kulpen “kokte” av laks som hoppet, samt at vi så et skikkelig flak av en laks som var oppe og viste seg gjorde ikke opplevelsen noe verre… Lars (som er vårt laksealibi…) har ennå ikke landet en laks, men vi har så vidt begynt å fiske så den kommer nok. Nå er det middag og et par kalde og så braker det løs med en kveldsøkt.

Dag 3

Det ble ikke noe mer fisk i går kveld og natt, så vi endte til slutt opp med “jegertv” og en liten knært. Grunneieren hadde vært innom med hjemmebrygget øl og det ble riktig så hyggelig. Knærten varte til ut i de små nattetimer og vi var litt tungstartet i dag morges. Kristoffer og Erik startet øverst på valdet og fisket seg nedover, mens Lars stakk ned til gromplassene ved Råfossen og Hjelkdalen. Lars var også den første som fikk fisk og landet en fin sjøørret. Vi så mye fisk som hoppet og spratt, men han var vond å få til å ta. Etter mange fluebytter og strategisamtaler var det selvfølgelig Kristoffer som klarte å lure opp en laks på 2,5 kg. Når laks på 5-6 kilo i tillegg hopper på snøret ditt så er det både frustrerende og spennende på en gang.

I skrivende stund er det middag og så er det på med Simmsbunaden for en kveldsøkt. Og i natt kommer også Thoralf.

En glad mann!

Dag 4

Thoralf kom tidlig på plass i dag etter å ha kjørt hele natten fra Drammen. Det skulle vise seg at han også medbrakte fiskelykke, men mer om det senere. Klokken 8 var vi i gang med frokosten og satte rett i marsj til favoritthølet vårt, Hjelkdalen. Erik presenterte godplassen for Thoralf og siden han var nyankommet startet han fiske. Vi hadde hatt flaks med fluer med mye orange i dette hølet, men i dag knøt vi på noen svarte og blå bottlenecks etter tips fra en dansk fiskekollega. Det stod mye laks i hølen, men han tok ikke umiddelbart. Lars og Kristoffer tok turen videre til Råfossen, men ble fort avbrutt av gledeshyl fra Hjelkdalen. Erik hadde endelig fått på en storlaks. Ganske fort var hele gjengen samlet der, og det manglet ikke på gode råd for kjøringen. Laksen var høyt i været og kjørte rundt hele kulpen i gode 20 minutter før den ble sikkert tailet av Lars. Gledesbrølet til Erik ble antagelig hørt helt til Coop’en på Høylandet… Thoralf, som knapt nok var ankommet, uttalte høyt og tydelig at hit skulle han til neste år også!

Dagens gladeste mann!

Mens jeg (Erik) sitter og skriver dette har resten av gutta gått for å ta en kjapp kveldsøkt. Så langt er det blitt med den ene laksen i dag, men vi har sett masse fisk som har vært oppe å slått. Både Thoralf og Lars har vært borti fisk, men de ville ikke bli med opp. Grunneieren har i tillegg invitert på snacks og hjemmebrygget øl oppe på gården i kveld og det er ikke noe man uten videre takker nei til. Ny rapport følger i morgen.

Dag 5

Gårsdagens ølsmaking ble episk. Gjestfriheten på Raaum Gård er helt i verdensklasse og vi ble både godt bespist og bedrukket. Såpass mye øl ble det at vi sovnet i løpet av sekunder da vi kom tilbake til campen.

Dagens fiske startet i strålende sommervær og med fin vannstand i elva. Vi så fisk som var oppe og hoppe,t men vi kjente ingenting på kroken. Etter hvert ble det såpass varmt at vi valgte å ta tidlig middag og en cowboystrekk i lyngen. Vi startet fisket igjen ca kl 20:00 da temperaturen var blitt mer levelig. Thoralf, Kristoffer og Erik stakk i Hjelkdalen for å se om det var fisk å få, mens Lars gikk høyere på valdet for å se hva som gjemte seg der. Og det var Lars som reddet dagen. Først dro han en liten sjøørret og rundt midnatt dro han på en skikkelig laks. Lars ringte Thoralf og ba om hjelp og det tok ikke lang tid før Thoralf og Erik var på plass med stor hov. Lars hadde gjort kjørejobben og en lusete hanlaks havnet kjapt hovet av Thoralf. Laksen veide 5,5 kg og var et imponerende stykke arbeid av Lars med tanke på at han fisket med en #5 Fluvius. Det gjenstår litt arbeid før vi gir oss da laksen skal røykes oppe på gården i morgen. God Natt!

To skikkelige gla’ lakser

Dag 6

Nok en flott dag møtte oss da vi krøp ut av dyner, pledd og soveposer. Været var nesten for fint. Strålende sol og skyfri himmel vitnet om at dette ville bli bra. Vi strøk av gårde så snart vi hadde fått i oss Kristoffers utmerkede frokostomelett. Vi spredde oss ut på hele valdet og Thoralf og Lars startet øverst i elva som kalles Stilla på grunn av sakterennende vann. De så flere store laks som var oppe og slo og Thoralf var borti en fisk som dessverre ikke ville bli med opp. Han tok igjen i første kulpen på Råumvaldet og landet en knallfeit 1,6 kilos laks. Fisken ble satt ut etter alle kunstens regler med grunneieren på nabogården som vitne. Derfra var det tommel opp for laksefiskere som ikke kakker all fisk de lander. Når det er sagt er vi ikke C&R fanatikere og vi har levert fisk for røyking på Råum Gård, samt at vi har spist både laks og sjøørret under turen. De aller fleste fiskene er imidlertid satt pent ut igjen slik at vi kan komme tilbake senere og fiske på barn og barnebarn.

Kristoffer er blitt en ordentlig råtass på laks og landet en flott fisk på 3 kilo i Hjelkdalen. Fisken tok i strømkanten etter et nydelig speykast og Erik stod for hoving og veiing før vi satte fisken ut igjen (det har vi gjort med all fisk i dag.). Det ble ikke tatt flere fisk før middag. Maten som kom på bordet i dag var det Lars som stod for. For noen dager siden tok Thoralf en laks som fikk kroken bak i gjellene og den ble middag i dag. Lars tilberedte laks, poteter og grønnsaker i folie på bålpanne og dette er så langt turens kulinariske høydepunkt.

Etter middag spredte vi oss ut igjen og Erik og Kristoffer stakk oppover elva mens Thoralf og Lars gikk til Hjelkdalen og Råfossen. Det ble igjen Kristoffer som fikk fisk først. En nydelig laks på 3,6 tok flua i Råmohølet akkurat der vi regnet med at den skulle ta. At Erik tok en på brekket like nedenfor på 1,6 kilo, like etterpå, gjorde ikke akkurat kvelden noe verre… Grunneier Kay beordret oss opp i ølkjelleren for å hente 4 ol da han fikk melding om at vi begynte å ta fisk igjen.

Vi har gitt oss for kvelden, men Lars er selvfølgelig ute for å lure noen sjøørreter. Både Thoralf og Kristoffer avsluttet kvelden med å ta hver sin SØ på omkring kiloen så dagen kunne ikke ha blitt så mye bedre.

Kristoffer med dagens største laks, 3,6 kilo. Vi gratulerer!

Dag 7

Dette er dessverre vår siste dag i Søråa. I løpet av dagen var det Kristoffer og Lars som leverte. Kristoffer med to laks og en sjøørret og Lars med to sjøørreter. Totalt har vi tatt 14 laks og 10 sjøørret. Vi har hatt dager hvor det har gått tregt og dager hvor samtlige har tatt laks. Turen har vært en suksess i våre øyne og vi arrangerer til neste år også. Dessverre er det fullbooket til 2020… I morgen er det hjemreise og på mandag skal vi på jobb igjen. Men om et år er vi på plass igjen. Vi har allerede begynt planleggingen og gleder oss som unger!

Thoralf fortjener også et skrytebilde. Fin to-kilos laks mesterlig kjørt og utsatt etter alle kunstens regler.

Thoralf fortjener også et skrytebilde. Fin 1,5 kilos laks mesterlig kjørt og utsatt etter alle kunstens regler.